Tömegközlekedés! Melyik jó? MÁV, Volán, BKV!

Egy icipicit elgondolkodtunk, pontosabban azon, hogy mi történt az elmúlt évek során a tömegközlekedés szolgáltatatásainál. Történtek fejlesztések, vagy sem? A szállítási minőségek javultak –e, valamint a jegykezelési lehetőségek milyenek, egyáltalán vannak lehetőségeink a jegyek  használatára a gépjárműveken?

Erről írtunk az újonnan indított blog oldalunkra egy kisebb cikket!

Tömegközlekedés változásai

Először is kezdjük az alapokkal a tömegközlekedés lehetőségeinél, pontosabban a MÁV-csoportról fogunk egy kicsit írni. Az elmúlt évek során, igen nagy lépések történtek meg a szerelvényeken, valamint a jegykezelési lehetőségek alatt. Maguk a szerelvények hűtési, fűtési funkcióval vannak ellátva, így legyen szó nyárról, vagy a téli időszakról az utazási lehetőségek megvannak.

Tömegközlekedés

Azaz

Ellenben van egy kisebb bökkenő! Sajnos, az országunk területén a MÁV-csoportnak még mindig vannak járművei, amik inkább a rendszer váltás idejére emlékeztetnek minket az utazásunk alatt. Így, ezeken a szerelvényeken nem annyira kényelmes az utazás, mint a modern járműveken. Ámbár, ez az arány országos szinten kis százalékban mutatkozik. Ne feledjük, leginkább az országunk keleti oldalán.

MÁV jegykezelés

Az utazásunk akárcsak régen, egy meghatározott területen belül értendő. Például.: Budapest, Vác között. Ha megvettük a jegyet, vagy a bérletet, akkor a 40 kilóméteres szakaszt csak abban a környezetben használhatjuk fel. Viszont volt már meglepetés, mégpedig pozitív, de ilyenkor a jegykezelőt fürdetném meg a vállalkozás részéről egy kicsit mélyebb vízbe. Ja és még valami. Ha nem tudunk jegyet venni mert zárva van, esetleg nem működik a jegyautomata, sőt még ezekre sincsen lehetőségünk a jegyellenőrtől vásárolhatunk jegyet.

Hátránya a közlekedés során is van. Ez a magam észrevétele, így félreértés ne essék!  A bakterek néha a feladat osztási munkálatoknál egy kicsit megkésnek, annak ellenére, hogy a szerelvény zöld lámpát kapott. Egy jó párszor én is észleltem már így.

Példa

MÁV-csoport modern terméke

MÁV-csoport modern terméke

A Nyugati-pályaudvar felől közlekedő szerelvénynél az automata ajtók bezáródása blokkolódott. A bakter végig járta a szerelvény, hogy segítsen bezárni az ajtókat. Ellenben Veresegyház irányából a szerelvény már bent állt a Rákospalota-Újpest vasúti állomásán, ennek a szerelvénynek a nyugati felőli beérkezte előtt. Lassan X óra 50.-ik perckor már Dunakeszi irányából egy szerelvény is beérkezett az állomásra és várakozott.

A szerelvény elindítása megtörtént. Kárpótlásként a Vác – Dunakeszi vonalán közlekedő személy előnyben volt a Veresi szerelvénnyel szemben. X óra 53-ik percére, egy gyorsított szerelvény mehetett át a Rákospalotai állomáson. Az 57-ik percre az 52-ik perc helyett mehetett csak tovább a Veresegyház irányából gördülő szerelvény. 15 perc késés.

Meglepetés az ezzel kapcsolatosan, hogy 50 km-es uton keresztül közlekedik az újonnan felújított szerelvény általában 10 – 15 perces késésekkel. Persze volt ennél még nagyobb késés is az itt lakók véleménye szerint.

Már elnézést mi is jegyeket veszünk, akárcsak a Dunakeszi vonalon utazok. Ellenben, ezek a bakter hibák, vagy parancsok feléjük a központból nem csak erre felé fordul elő. Lásd.: Mobil APP, Android és iOS készülékeknél. Ez az országunk területén megtekinthető, akárhol is vagyunk, hogy mennyire van az adott jármű.

Volánbusz

Érdekesség, de jó tudni, hogy az országunk területén több alvállalkozás működteti a kistérségi járatokat. Én egy alvállalkozási részről tudok írni, mert Pécsen, vagy Miskolcon, esetleg Győrön már igen régen jártam. Akiről most írni fogok az Pest megyei régió.

A járművekre való felszállás jegyellenőrzésével történik meg a buszvezető részéről. Lehet bérletünk, viszont ha nincsen, akkor a járművezető fogja kiszámolni egy automata segítségével, hogy mennyibe kerül az utazás. Az alapjegy 10 km-es, majd utána a jegyárak 5 kilométerenként változnak.

Az járatok között is előszokott fordulni X kilométerenként 1 – 2 perc késés. Bár többször előfordult a pontosság a vezetők részéről, viszont elképzelhető az is, hogy bérlettel vették igényben az adott járművet. Ilyenkor, a felmutatása, megtekintése után az utas már fel is szállhat. Emberenként 2 – 10 másodperc a bérletek ellenőrzése. A jegykiadás, viszont 15 – 30 másodperc közé sorolandó.

Volánbusz

Volánbusz

A hátránya a volánjáratoknál a következő, mégpedig az, hogy turistáknak gyártott  autóbuszokat használnak a vezetés alatt. Ilyenkor eszembe jut a rendszerváltás utáni tinikori buszozás a részemről. Könyörgöm ez egy turista busz, nem 5 – 50 kilóméteres körzetben használhatóak. A másik a téli időszakban a fűtés nélküli buszok, nyáron a hűtés nélküli járművek.

A hideg téli időjárás miatt az idei évben (és most fognak nevetni), buszokat kértek kölcsön a Volánbusztól, mert igen sok panaszt kaptak az  utazó közönségüktől.

Összességében még mindig azon gondolkodnak elmondások alapján, hogy milyenek legyenek az új buszok. De még ráérünk a választással. Nyár van, le van tojglizva, majd télen megoldjuk. Viszont pontosak, a vezetők profik, de a járatok, pontosabban a buszok…

BKV, vagy most már BKK tömegközlekedés

Elméletileg pontosak, ami igaz. Mármint nem mindig, de az le van potyantva. Ha a jármű hamarabb ér az adott megállóba, akkor várunk, ha késünk?

Az országunk lakossága, leginkább Budapesten egyre többen parkolnak le a személygépjárművükkel, mert a fővárosban történő közlekedés a nappali órákban szörnyű. Egy ember egy autó. Ezért szokott inkább bérletet vásárolni a külvárosból vagy vidékről utazó közönség nagy része.

Ha havi szinten kevesebbszer, pontosabban 20-al kevesebb alkalommal vesszük igénybe a járatokat, akkor jegyvásárlás jobban megéri, az automatából vagy a jegypénztáraknál. Persze a buszvezetőnél is vásárolhatunk, ellenben érhető, hogy a nála vásárolt jegy +100 Ft-vel kerül többe, ellenben fél perc késés már játszik is a sorsoláson.

Visszatérve az utazási minőségre, egyre jobban változik pozitív irányban. Fűtés-hűtés van, viszont nem mindegyik gépjárművön megfelelő minőségben, sőt egyre többen veszik igénybe a buszokat, villamosokat, stb.

Ha jegyünk van (most jön a hátrány) a járműveken szétszórva itt-ott, esetleg amott van jegykezelő automata.

Nem lehet mindig odaférni!

BKK és BKV jármű ellenőrzés

BKK és BKV jármű ellenőrzés | Illusztráció

Jármű függetlenül mesélek egy sztorit, tömörített utazási lehetőségek között. Ilyenkor olyan az esélyünk, mint a halkonzerven lévő élelmiszernek. Nulla.

Felszáll a mami. Ez a meglepetés, mivel már vagy nyugdíjas, vagy az utolsókat rúgja a nyugdíjazási évei előtt. Igen kevés a korombeli, vagy a nálam fiatalabb jegykezelő ezeknél a jegyellenőrzéseknél, persze egy százalékos különbség van.

Oda lép hozzám a tömegközlekedés járművén (nehézkesen) és kéri a jegyet. Előtte már büntetett, de ez kevésnek bizonyult. Mondtam neki, nem férek oda a jegykezelőhöz. Erre a válasza igen egyszerű volt a varázshasználónak. Hát, akkor vagy 6 ezer X forint fizet most (itt ?????), vagy bemutatja a bérletét és befizeti az X büntetést, aminél persze ő maguk plusz bonuszt kapnak bérezéskor meg-meg kell legyen a büntetési kvóta.

Kedves BKK és BKV, az utazási színvonal nagy részében állva szörnyű, ha nem jutunk el a jegykezelő automatához, akkor büntetés. Önök hallottak arról, ami annak idején volt. A járműveken utazott a járművezetővel egy jegypénztáros.

A mai világban a reggeli órákban tömörülve hogy oldom meg, a jegy pontos kezelését, ha mögöttem még 20 kezdenek el nyomni? Jöjjön oda, tépje el, kezelje mint a MÁV-nál, vagy a Volánbusznál és lépkedjen tovább, persze ha tud a szép gombócos testével. Úgy lépdes a jegyellenőrzések alatt, mint a támadó harcos. Még egy büntetést, ma is.

Tisztában vannak azzal, hogy a reggeli órákban a jegykezelés az automatánál, vagy jegyvásárlás a buszvezetőnél 5 %-os eséllyel rendelkezik.

Lenne pár ötletem ezzel kapcsolatosan.

Összességében a szolgáltatóknál a tömegközlekedés lehetőségeiről

A MÁV jegykezelési lehetőségek adottak, vannak lehetőségek. A vonattal történő utazás nem 5 kilométeres általában. Az ottani árérték megéri. A jegykezelők korrektek, megbízhatóak.

A Volánbusz jegy kezelése is igen jó lehetőséggel rendelkezik. Az ottani utazási lehetőség is nagy. Vidéken a megállok általában 1000 méteresek szoktak lenni, ez a minimum, kivétel a helyközi járatok, ami olyan, mint a Budapesti Közlekedés Központ az adott helyen. Rövidebb megállók, akkor is jobban megértem, mivel az alapjegy 250 Ft felnőttként.

A fővárosi jegykezelésnél pottyantósabb nincsen. Hogy miért?

Ha metróval megyek a másik metró megállójáig az adott 350 Ft-s jegy olcsónak tűnik és elfogadhatóbb. Példa.: Újpest-központ, átszállás Deák Ferenc tér, Nyugati pályaudvarig.

A másik, ami elfogadható és olcsónak tűnik 133E járat, ahol Nagytétény Erdélyi utcájából, Újpalota Nyírpalota utca végállomásáig utazunk 26,3 KM-n keresztül. Kőkemény 350 Ft-ért. De mi van akkor, ha csak 5 megállót megyek, és ha 10-t. A jegyár ugyan annyi.

Miért nem meghatározható az 5 megállós jegy, 15 megállós és korlátlan jegy? Miért nincsen utazásunk alatt jegyellenőrzés? Miért idősekkel dolgoztatnak? Milyen ökör kifogásokkal támadnak az X év fölöttiek csak hogy büntethessen?

Inkább minden utazásnál használom, ha eljutok a jegykezelőig, ami eddig meg-meg történt, viszont egy, talán kettő megállóra a 350 Ft-s jegy használata nem éri meg. Az éves bérlet, ha nem utazom annyit nem tömöm az anyavállalat zsebébe, amikor maximum 6000 Ft értékében kell jegyet vásárolnom.

A jegyhasználatához és ellenőrzéséhez az anyavállal részéről semmi közöm sincsen, de az értékesítés és kezelés változathatásának ötletének elmondásához van. Ez a vállalat sajnos mindig mínusz értékben zár, mindig megkapja a segítséget. Csak nyissuk ki a szemünket.

A legkevésbé a BKV utazása felel meg a mai világunkban, ahol is nem a gépjárművezetőké a felelősség, hanem az irodákban ülőknek. Egy próbautat belejelentés és extra szép ruhája nélkül megtetetnék ő magukkal, egy-egy járaton véletlenségszerűen a tömegközlekedés ellenőrzését.

Szólj hozzá!

Legyél te az első hozzászóló!

Visszajelzés
avatar
wpDiscuz